måndag 1 juli 2013

Mansdräkt 1300-tal, beställning

Förra sommaren fick jag en häftig beställning: En mansdräkt till en bågskytt, 1300-tal som skulle sys för hand! Det var ju enormt kompisrabatt men jag tyckte det var ett otroligt roligt projekt så jag klagar inte. Dock blev det inga fotografier under Visby, men vi fotograferade i vintras istället.

Dräkten består av
- Två tunikor, en grön och en blå, i återvunnen ylle från Korps. Splittade fram och bak istället för kilar. Tyvärr hade yllet en rätt filtaktig yta, så jag kommer aldrig mer köpa från dom på postorder, däremot köpte vi tyg på Foteviken. Kan jag bara klämma och känna på det innan så! Blev även kär i deras krappröda. Ska bara komma på något (vettigt) att ha det till.
- Brokor och undertunika i naturfärgat linne från Medeltidsmode. Har fortfarande kvar lite stuvbitar av det. Underbart mjukt!
- Hosor i krapprött ylle, även det från Medeltidsmode.
- Struthättan har inte jag sytt, däremot sydde jag denna som visas på bilden på mig (då är den ännu inte klar).



Inga kommentarer :